Ondanks de opkomst van elektrisch rijden denkt Shell-baas Ben van Beurden dat onze auto’s de komende dertig jaar vooral op benzine en diesel zullen blijven rijden.
In een interview met de NOS zegt topman van Shell Ben van Beurden dat we de komende decennia nog benzine en diesel zullen blijven tanken. Niet vooral, maar zelfs méér dan nu, wereldwijd gezien.
Fossiele brandstoffen blijven dus de toekomst volgens Shell en ook over 60 jaar zal de Nederlands-Britse olie- en gasgigant nog in nieuwe gasvoorraden moeten investeren. De reserves die Shell nu heeft zullen de komende jaren opgebruikt worden.
Of dat goed nieuws is voor Shell, is de vraag. Het bedrijf kan door zijn omvang wel een stootje hebben, maar de jaarcijfers die het concern donderdag presenteerde, zijn de slechtste in lange tijd. De winst over 2015 ging (zonder eenmalige kosten) met 47 procent omlaag van 22,6 miljard dollar naar 10,7 miljard dollar (9,6 miljard euro).
Als we kijken naar de vermeende opkomst van de elektrische auto, krijgt Van Beurden waarschijnlijk gelijk. In elk geval in 2025 zal het marktaandeel van elektrische auto’s nog niet veel groter zijn dan de 2,5 procent van nu.
Voorraden raken langzaam op
Shell moet door de huidige lage olieprijzen op de korte termijn fors snijden in de kosten, investeringen annuleren en onderdelen verkopen. Eerder dit jaar deed het al een belang in een Maleisische raffinaderij van de hand. Ook blies Shell nieuwe projecten in Alaska en Nigeria af. De investeringen in een vloeibaar gas-project in Canada staan op de lange baan.
Maar dat heeft tot gevolg dat het bedrijf meer moeite zal krijgen om de voorraden aan te vullen. Voorraden die we de komende dertig jaar dus nog hard nodig zullen hebben, als we Van Beurden mogen geloven. Over 2015 ging het al niet best met de voorraad van Shell. Vorig jaar haalde het 48 procent minder nieuwe olie en gas uit de grond dan een jaar eerder. Dat betekent dat de olie die het oppompt, niet 'vervangen' wordt door nieuwe ontdekkingen.
Overname Britse gasreus
De overname van de Britse gasreus BG moet daar voor een deel bij helpen. "De BG-deal geeft ons, samen met de bestaande bezittingen, meer keuze en meer zekerheid", zei financieel directeur Simon Henry. Met de fusie, die deze maand afgerond zal worden, is 50 miljard dollar gemoeid. BG heette vroeger British Gas en heeft aanzienlijke gasvoorraden en terminals om dat gas vloeibaar te maken voor transport. Gas is één van de oplossingen voor een duurzamere wereld, vindt Van Beurden.
Samen gaan de bedrijven overigens ook minder uitgeven aan investeringen: 33 miljard dollar om precies te zijn. Dat is bijna de helft minder dan wat BG en Shell samen uitgaven in 2013.
Van Beurden verwacht dat de vraag naar fossiele brandstoffen blijft groeien omdat de wereldbevolking groeit. "Het idee dat we in korte tijd afscheid kunnen nemen van fossiele brandstoffen is alleen mogelijk als we collectief armoede omarmen. Ik denk niet dat dat iets is wat ook politici haalbaar zullen achten."
Cultuurverandering
Shell richt zich dus opnieuw op fossiele brandstoffen, al erkent Van Beurden dat kolen het zullen moeten ontgelden. Volgens filosoof Johan Sieben, die tussen 1999 en 2006 voor Shell werkte, moet de hele samenleving meehelpen aan een cultuurverandering. Pas dan komt er een eind aan de spagaat.
Energiebedrijven willen jaarlijks meer grondstoffen verkopen en zien zichzelf tegelijkertijd - in elk geval voor de bühne - gedwongen de omwenteling naar een niet-fossiele wereld leiden. "We proberen de schadelijke kanten bij te vijlen, maar willen het recept niet veranderen. Maar de vervreemding van onszelf en de natuur zit in het recept ingebakken", zegt hij tegen dagblad Trouw. "En daaraan zie je: Shell is niet zozeer het probleem, het is de samenleving. We hebben nieuwe vormen van samenleven en een nieuwe visie op de toekomst nodig."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl